mandyvanoeffel.reismee.nl

Kerst komt eraan!

Lieve allemaal,

De laatste paar dagen komt kerst steeds dichter bij. Maar voor ik daar over begin wil ik jullie toch wat vertellen over de branden die hier zijn. Woensdag gingen we weer naar Tom Price voor onze boodschappen en de laatste paar dagen wisten we dat er een bosbrand was. Wat ik toen leerde is dat deze niet geblust zal worden. Dit komt voornamelijk omdat hier geen water is om het mee te blussen en omdat het vuur zich te snel verspreid. De bomen en struiken zijn maar klein en laag en natuurlijk heel erg droog. Het vuur verspreid zich dus heel erg snel. Toen wij woensdag richting Tom Price reden zagen we al snel dikke zwarte wolken en grote gebieden zwart en uitgebrand, maar het was pas net voor Tom Price dat we opeens tussen het vuur reden. Het vuur was maar een halve meter de berm in, maar we konden er nog rustig langs rijden. We maakten ons daarna dan ook geen zorgen meer toen we boodschappen deden. Tot we naar de auto liepen en we iemand uit Paraburdoo tegen kwamen, zij probeerde net naar huis te gaan, maar de weg was afgesloten. Dit betekende dat we in Tom Price vast zaten en niet naar huis konden, maar niemand scheen zich daar heel druk over te maken. Om de tijd te doden gingen we dus maar rondkijken in de winkeltjes. Na een uur hadden we er wel genoeg van en zijn we maar snel even het informatie centrum in gelopen en daar vertelden ze ons dat de weg weer open was en we konden zo weer naar huis. Het vuur was dit keer iets verder van de weg en de brandweer vertrok net.

Op donderdag hadden de meisjes hun ‘presentation night’, helaas moest ik werken. Hier op school is er in december een avond waarop alle groepen een dans laten zien waar ze druk op hebben geoefend en er worden nog wat prijzen uitgedeeld. Zoals ik al zij moest ik helaas werken, maar gelukkig kon ik de meisjes nog wel in hun kostuum zien. Caitlin was een Kookaburra met hele mooie vleugels en snavel gemaakt door Annie en Mikayla was een echte rockstar met sterren in haar gezicht.

De volgende dag moest Annie werken, maar ’s avond was een lichtjestocht. Zoals ik al heb verteld hadden wij ook buiten wat lichtjes op gehangen. Wij hebben niet veel versiering, maar er zijn een paar huizen hier in het dorp die de tuin enorm hebben versierd. Elk jaar worden er drie prijzen uitgedeeld voor de mooist versierde huizen/ tuinen en iedereen die mee wil stemmen of gewoon alles wil bekijken mag mee in de bus rond het dorp en alle versierde huizen. Dat is dan dus ook wat wij hebben gedaan samen met Suzie. We hebben de meest verlichte huizen gezien, ik zal de foto’s ook toevoegen en dan zullen jullie begrijpen wat ik bedoel. Er was zelfs een huis dat licht en muziek had gecombineerd en er werd dan ook een hele show gegeven. Er waren ook huizen waarbij je, je afvroeg of de mensen ’s nachts wel konden slapen met zo veel licht.

Zaterdag was het dan zo ver, de Kerstman kwam langs in Paraburdoo. Natuurlijk nog niet voor kerst, maar wel om wat snoep uit te delen. Voor de Kerstman was het natuurlijk wel wat warm, vandaar dat hij de rendieren dan ook maar niet had mee genomen, maar wel een leuk karretje. Verder moest de kerstman natuurlijk goed worden beschermd, vandaar dat de brandweer en politie ook mee gingen in de optocht. Alle kinderen waren dan ook buiten en verspreid door het dorp wachtend tot de optocht langs hun zou komen. Het duurde uiteindelijk helemaal niet zo lang, de Kerstman stopte, deelde snoep en drinken uit en ging weer verder naar de volgende groep kinderen.

En dan vandaag, de Christmas Carols, waarin de meisjes mee zouden doen. Maar dit was pas vanavond. Vanmorgen zijn we de in het zwembad geweest. Er was een zwemcoach uit Perth in het dorp en zij zou voor alle kinderen van de zwemclub die wilde een speciale les geven. De meisjes deden dit natuurlijk maar al te graag. Vandaar dat wij uiteindelijk de hele morgen op het zwembad zijn geweest, maar met het warme weer, zijn er ergere plekken om te zijn. Vanavond zijn we naar het park vlak bij de winkels geweest. Hier is een muziek koepel en hier zouden de Christmas Carols zijn. De meisjes waren natuurlijk helemaal opgewonden en zenuwachtig, maar het was heel gezellig. Er was natuurlijk een BBQ en het halve dorp kwam naar het park om te kijken. Het was een lange nacht, maar toch heel leuk, met veel muziek en verhalen en als het wat kouder zou zijn geweest was, zou de kerstsfeer waarschijnlijk heel duidelijk zijn geweest. Helaas helpt 40-45 graden niet voor een kerstsfeer, maar een leuke avond was ook goed.

Hoop dat jullie ook een beetje in de kerstsfeer komen.

Dikke knuffel en kus,

-xxx- Mandy

oma

Er zijn hier in de kersttijd ook steeds meer lichtjes.
Leuk te lezen hoe het er bij jullie toegaat.

mama

Fijn weer wat van je avonturen te horen. xxx