mandyvanoeffel.reismee.nl

Broome

Lieve allemaal,

Vandaag ben ik terug gekomen van mijn vakantie in Broome met Annie en de meisjes. Zoals ik de vorige keer schreef ben ik op vrijdag 15 januari terug gekomen en de meisjes een dag later op zaterdag. Op woensdag zouden we pas vertrekken naar Broome, dus zondag, maandag en dinsdag heb ik nog even bij de milkbar gewerkt.

Op woensdag 20 januari was het dan zover en gingen we op vakantie naar Broome, een wat grotere plaats, meer dan 1000 km naar het noorden. Omdat dit toch net iets te ver was voor één dag had Annie besloten om te overnachten in Port Hedland. Dit ligt vijf en een half uur verderop aan de kust. Omdat we al vrij vroeg vertrokken kwamen wij al vroeg aan in Port Hedland en hadden dus nog genoeg tijd om hier naar het strand te gaan. Het strand was hier wel iets anders dan in Exmouth en Coral Bay, maar het was nog steeds super leuk. Het strand was meer oranje/ rood door het ijzer in de grond. We hebben allemaal schelpen gezocht en er waren wat mensen aan het surfen waar we naar keken. Toen we weer terug waren bij de auto zagen we een bordje vlak voor onze auto waarop werd gewaarschuwd dat er recent krokodillen waren gezien, gelukkig hebben we niets gezien. Verder is dit een grote plaats, dus hebben we ook nog lekker in alle winkels gekeken en ’s avonds bij de Macdonalds gegeten. De volgende dag hadden we nog steeds zes uur te gaan op de weg, dus ook vandaag gingen we al vroeg weg. Gelukkig waren we toch nog netjes op tijd in Broome en hadden we wat tijd om het hotel te zoeken, want ook Annie was hier nog maar één keertje geweest voor één dag. Het hotel was erg mooi, we hadden een soort van twee kamers, een was een slaapkamer met twee bedden en een kleine badkamer, de andere was een slaapkamer met enorme badkamer en een woonkamer en keuken. De balkons waren aan elkaar en op deze manier konden we gemakkelijk van de ene naar de andere kamer lopen. Het beste was het uitzicht op het zwembad wat er enorm aantrekkelijk uitzag, want hoewel het niet zo warm was als in Paraburdoo, was het hier wel een stuk benauwder. Bij de receptie van het hotel waren er allerlei foldertjes en kwamen we erachter dat er van alles te doen was, al was niet alles open aangezien het, het natte seizoen was. We besloten de volgende dag een kameel tocht op het strand tijdens de zonsondergang te doen en op zaterdag naar een parelboerderij te gaan. Er waren ook nog wat andere dingetjes die we wel wilden doen, maar daarvoor hoefden we niet te boeken. ’s Avonds hebben we wat fish & chips opgehaald en dit op de ‘town beach’ opgegeten.

De volgende dag hebben we lekker rustig aan gedaan, we zijn naar Cable Beach gereden, het meeste bekende strand van Broome en een van de mooiste Australische stranden blijkt. We hebben hier een grote wandeling gemaakt over het strand. Verder hebben we heerlijk rond gekeken in al de winkels die hier in Broome te vinden zijn. Na lunch te hebben gehad in het winkelcentrum zijn we voor een ritje gegaan door het dorp en op allerlei leuke plekjes gestopt. Daarna moesten we snel nog even naar het hotel, we moesten ons namelijk klaar maken voor de ‘Camel Ride’. Onze kamelentocht zou op Cable Beach zijn, tijdens de zonsondergang! Toen we aankwamen op Cable Beach waren we nog wel even bang, het werd namelijk zo donker, maar gelukkig zette de regen niet echt door. Zodra de kamelen aan kwamen lopen mochten we ze aaien en werden we allemaal super enthousiast. Behalve Caitlin dan, zij werd plotseling enorm bang voor de kamelen en voornamelijk voor het erop komen. Vandaar dat Annie en Mikayla op de eerste kameel mochten. Daarna was het de beurt aan Caitlin en mij. De eerste tien minuten moest haar stevig vasthouden en werden mijn handen helemaal fijn geknepen, maar daarna begon ze er eigenlijk ook helemaal van te genieten. De rit duurde wel een uur en de donkere lucht van de regen aan de ene kant van ons en aan de andere kant van ons de zonsondergang gaf een heel mooi gezicht. We hebben zelfs nog een paar regenbogen gezien. Er werden heel veel foto’s gemaakt en Caitlin en ik hebben nu zelfs een kameel selfie! Na de tocht hebben we nog wat pizza’s gehaald bij domino’s en na het eten waren we allemaal zo uitgeput dat het al vroeg bedtijd was.

Op zaterdag zijn we naar het krokodillenpark gegaan. Toen we ’s morgens vroeg gingen waren we te vroeg en was het park nog niet geopend, maar toen we naar een paar uur weer terug kwamen werd het park net geopend. Het park is een echte aanrader, er is namelijk van alles te zien. Zodra je binnen kwam zag je een hele grote vijver waar enorme krokodillen in zaten. Behalve krokodillen waren hier allerlei Australische dieren, vogels, kangoeroes en dingo’s. Eerst zijn we zelf rond gaan lopen in het park. De dieren waren overal te zien, al waren de krokodillen toch wat moeilijker. Sommige waren dan ook helemaal niet te zien. Toch hebben we er een paar gezien, Mikayla kan je daar alles over vertellen. Toen we langs verschillende vijvers liepen, liep Mikayla voorop en liep langs een van de hekken, helaas voor haar zat hier een vrouwtje die aan het broeden was. De krokodil sprong tegen het hek op en liet Mikayla zo enorm schrikken. Hierna gingen we naar de speciale voeding show. Hierbij werden een flink aantal krokodillen gevoerd, maar allereerst mochten wij een kleine krokodil vasthouden! We hebben enorm veel informatie gekregen over de krokodillen, zo missen de meesten wel een van hun poten door een gevecht met hun broer of zus. De krokodillen werden hele kippen gevoerd en dit was behoorlijk indruk wekkend om te zien. Ze kunnen enorm springen en wanneer hun kaken dichtklappen is het geluid zo enorm angstaanjagend. Bij een van de kleinere vijvers sprong de krokodil zo hoog dat het bijna over het eerste voed hek sprong bij de verzorger, gelukkig was er altijd nog een extra hek.

Zondag hadden we een wat rustigere dag, eerst zouden we naar de Pearl Farm gaan, maar door de regen was de weg hier naar toe afgesloten en hadden we dus een lekker rustige dag. Vandaar dat we wat hebben gezwommen in het zwembad en lekker het stadje in zijn gegaan en rustig hebben rondgekeken in Chinatown. We hebben in de winkeltje rondgekeken en zijn zelfs nog naar een steiger gegaan, maar hier was behalve vreemde oranje mini krabbetjes niet veel te zien, zelfs geen water. Verder zijn we nog weer voor een ritje door het stadje gegaan en kwamen bij een grote steiger, die nog steeds word gebruikt en hebben hier lekker gewandeld en een ijsje gegeten.

Maandag ging de tour naar de Pearl Farm dan toch door. De gebruikelijke weg was dan nog wel steeds afgesloten, maar er was een andere weg weer open waardoor we toch de tour konden doen. Om bij de Pearl Farm te komen moesten we via een ‘dirt road’ (een niet geasfalteerde weg) met nog steeds enorme plassen rijden, maar we zijn hier veilig aangekomen. We kregen uitleg over hoe parels ontstaan, hoe ze hier worden gekweekt, welke verschillen er allemaal zijn in uiterlijk en hoe de prijs word bepaald. Daarna gingen we een boot op, waar we schelpen uit het water haalden en een leuke vaartocht waarbij we nog opzoek zijn gegaan naar krokodillen, maar deze hebben zich goed schuil gehouden. Verder hebben we nog in het winkeltje rond gekeken en mochten we allemaal de juiste waarde proberen te schatten, maar dit was nog een stuk lastiger dan we dachten.

Maandag was het 26 januari, Australia Day! De dag voor ons begon niet meteen als een groot feest. We zijn eerst naar een klein museum hier geweest. Het had allerlei informatie over het parelvissen, diepzeeduiken voor de parels en nog veel meer. Het was heel leuk, er waren speciale zoektochten voor zowel Caitlin als Mikayla, aangepast aan de leeftijd. Je had ook nog een hele schelpen verzameling met de meest bijzondere schelpen van over de hele wereld. Verder zijn we weer naar Cable Beach geweest en hebben we over het strand gelopen. ’s Middags zijn we zelfs het water in gegaan en hebben kort gezwommen. Helaas was het water hier niet helder blauw en waren we een beetje bang voor kwallen. Aan het einde van de middag gingen we naar de Town Beach voor de Australia Day viering. Er was hier van alles te doen (helaas wisten wij dit niet eerder) voor alle kinderen waren er springkussens en wateractiviteiten. Verder waren er allemaal eettentjes, ook een donut kraampje! Terwijl de meisjes lekker aan het spelen waren hebben we lekker op het strand gegeten en daarna gingen de meisjes al snel weer spelen. Toen was het eindelijk donker en was er een enorme vuurwerkshow! Dat was de best mogelijke manier om deze vakantie af te sluiten.

Gisteren zijn we dan weggereden uit Broome naar Port Hedland om hier weer te overnachten voor we vandaag weer terug zijn gereden naar huis. Gelukkig net optijd, er is een cycloon die ons achtervolgde vanuit Port Hedland, maar volgens Annie zijn we veel te veel landinwaarts om hier echt wat meer van te merken dan wat regen en onweer. Maar voor mij was het wel even schrikken toen we Port Hedland weer inreden na te hebben gegeten bij de Macdonalds en opeens opeens bij cyclonstatus staat er blue, inplaats van all clear.

Dikke knuffel en kus,

-xxx- Mandy

Oma

Al weer een mooie toevoeging aan je lijst met bijzondere plaatsen die je tijdens je Australie tijd al bezocht hebt.

mama

Mooi hoor al die verhalen van je. Ga zo door.